Богдан Праскі: «Якщо будуть гроші – Яготин стане ще кращим»
Ми вже повідомляли про те, що днями Яготин відвідала польська делегація з гміни Панкі у складі голови гміни Панкі Богданом Праскі та секретарем Ельжбєтою Ваховскі.
Гості ділилися досвідом стосовно місцевого самоврядування у Польщі.
Яготин Інфо мав нагоду поспілкуватись з головою гміни Панкі - паном Богданом Праскі. І ось що він розповів.
- Пане голово, дякуємо за те що згодилися відповісти на наші питання.
Перше питання: Як змінилося життя поляків на місцях після доєднання Польщі до Унії Європейської (Євросоюзу)?
- До вступу було щось подібне, як у вас тепер, а може й гірше. Не можу порівнювати, бо живемо трохи в інших населених пунктах. У нас 5 тисяч мешканців, у вас більше 20 тисяч. Але після вступу до Європейського Союзу (далі Є.С) все дуже змінилося.
Ми об'єднали 12 солецтв (поселень) і маємо тепер 5 тисяч мешканців. Змінився і бюджет гміни, маємо на таку кількість коштів понад 4 тисячі доларів. Джерелом доходів ґміни є насамперед її власні доходи – відсотки з податків та з оплат; доходи, отримувані через ґмінні одиниці й бюджетні підприємства ґміни; доходи з майна ґміни тощо. Існує також фінансування з бюджету держави – загальна дотація, цільові дотації тощо.
Однак, основою доходів бюджету в ґміні Панкі є аграрний податок – тобто, податок на володіння землею. Кожен, хто володіє землею, мусить платити цей податок. Платять його в солецтві або в банку на рахунок ґміни. Розмір його дуже різний та залежить від класу землі та рішення ради ґміни. Наприклад, є місця де за 1 гектар землі 1-го класу треба платити приблизно 140 злотих, або 33,5 євро на рік.
Контролювати бюджет ґміни можуть майже всі. Проект кожного бюджету, або його зміни готує війт. На практиці, цим займаються працівники управління, а Регіональна розрахункова палата оцінює його. Без позитивної оцінки бюджет не може прийматися. Витрати бюджету ґміни може контролювати кожен орган, який дає ґміні дотацію або інший орган територіального самоврядування, який доручає ґміні виконання завдань. Контроль бюджету можу здійснюватись кожним громадянином, усі документи є у відкритому доступі, і кожен може оскаржити діяльність ґміни. Бюджет ґміни та всі інші законодавчі документи публікуються в Інтернеті. Окрім того, кожен має право прийти й спитати, або зробити ксерокопію кожного документу, який створений в управлінні, або отриманий управлінням – хіба що документи таємні, але таких дуже мало.
Треба пам'ятати, що місцеве самоврядування в Польщі – це люді, а не влада, тому всі можуть контролювати владу, яка є тільки представником мешканців. Що цікаво, людину, яка хоче отримати документи, не можна питати, навіщо їй потрібні ці документи.
Ми дуже задоволені. Ми максимально скористалися фінансами, які нам виділив ЄС, Наприклад у моїй гміні ми зробили багато: повністю змінили інфраструктуру - побудували дороги, палаци розваг, перебудували водогін, відремонтували будівлю та закупили засоби для пожежників. (у гміні Панкі пожежні виконують крім своїх прямих обов'язків і інше: дивляться за порядком, усувають наслідки стихійного лиха, і т.д., тобто на них частково покладаються і функції які у нас виконує МНС. Примітка Яготин Інфо).
Також ми облаштували рекреаційні зони, відновили школи. Тож тепер наші діти вчаться сучасними методами: користуються Інтернетом, використовують інтерактивні дошки та таблиці, мають багато факультативів, посилено вчать іноземні мови.
Так, що це неоціненна допомога ЄС. І ми й далі тим користуємось.
- Ну допомога рано чи пізно скінчиться. Як довго вона триватиме?
- Попередньо кошти були на роки 2007-2013. Тепер є нові фінанси по програмах на роки 2014-2020.
- А що потім?
- А потім ми не знаємо (сміється). І це дійсно так. Бо ніхто не знає, що взагалі буде з ЄС. Ви ж знаєте, які там тепер проблеми. Англія виходить, невідомо як буде з Францією, Нідерландами... Та й наш уряд в Польщі теж інакше дивиться на багато речей. Тому не знаю. Маю надію, що все якось заспокоїться і все буде добре, бо маємо плани і не уявляємо, що буде як ми все втратимо. Бо це дійсно неоціненні засоби. Бо знаєте, якщо ми щось робимо і сплачуємо лише 15%, а 85% це доплати, то розумієте, що це колосальна допомога. Хіба ні? Це мільйони!
- А як довго тривав процес трансформації у Польщі взагалі, і у вас у гміні зокрема?
- Польща вступила в ЄС у 2004 році. Але стосовно самоврядування перші роки були досить скептичні. Мало хто хотів скористатися запропонованими коштами від ЄС. Багато ґмін та їхніх війтів або депутатів казали, що реалізація проектів невигідна тому, що потрібно на початку виділити кошти на документацію, при тому не можна бути певним, що до фінансування з ЄС буде отримано.
Однак, 2006-го року в Польщі відбулися вибори до місцевого самоврядування і не залишилося жодного війта, жодної ґміни в нашому повіті, які б не користувалися до фінансуванням ЄС. Мій попередник не брав коштів, бо не знав чим те все скінчиться. Я на посаді із 2010 року і одразу приступив до реалізації тих коштів. Брав скільки пропонували в Брюселі на всі проекти. Було багато роботи: і водогони, і каналізація, і дороги... Все треба було будувати. І ми будували. Також разом з громадою вирішували, що зробити. Люди пропонували, що хто хотів, тому спочатку на громадських зборах були такі дебати...
Тепер коли багато зробили, то буває таке, що із пропозицією на збори приходить 4-5 чоловік. Тобто люди та війти побачили, що є ефект. І тепер за фінанси йде ціла боротьба, бо їх не вистачає. Адже є кошти на різні проекти: на екологію, на дороги і т.д. І тепер вже треба мати вагомі доводи, щоб отримати фінансування.
- А як ви думаєте, скільки часу потрібно щоб щось подібне зробити в Україні на прикладі такого міста як Яготин?
- Ну у всякому разі, я вам зичу щоб все пройшло як можна швидше, бо у вас є маса потреб. Правда ваш населений пункт є набагато більший від мого, бо має мінімум у чотири рази більше населення. Не кажучи вже про територію. Тут треба набагато більше грошей щоб наблизитись до нас. Тому бажаю меру, щоб здійснились її мрії і Яготин отримав хоч щось на розвиток інфраструктури. Будуть кошти, то добрий господар зробить багато. А пані Наталя добрий господар, бо з таким бюджетом і так багато робить, а якщо буде більше фінансів, якщо вам дати наприклад 85% до фінансування, то пані мер зробить іще більше, а Яготин буде ще кращий.
- До речі , як вам наше місто. Чи знайшли спільну мову з нашим мером?
- Пані Наталія є чудовим мером. Зауважу, що вона є подібна до мене. З її енергією та коштами вона зробить набагато більше. Вона й зараз готова, тобто у нас багато з нею спільного. Я теж скільки хотів зробити щоб задовольнити усіх мешканці: багато будував робив все, щоб тільки людей вдовольнити. Тому я бачу, що мер Наталія так само як і я горить і фонтанує ідеями та планами. Я бачу в ній братню душу.
- Зрозуміло. А які проблеми ви побачили. Що треба зробити для початку?
- Можна починати з чого завгодно. Правда у вас трохи інша система управління. Тут все ще таке централізоване, у нас все давно передано на місця, ті ж податки. Майже всі вони лишаються у мене в гміні і я не мушу з центру випрошувати кошти на наші потреби, тобто, ми незалежні від центру. У вас ще не пройшла реформа і не зовсім ясно як будуть розподілятися повноваження, а разом з ними і фінанси. У нас чітко розділені повноваженнями і, скажімо, на землях гміни без нашого дозволу ніхто не може лопату встромить. Так само і ми, на тих теренах де ми не маємо повноважень (наприклад залізнична колія) ми також копати не будемо (сміється).
- Ясно. І на завершення, що пан хотів би побажати яготинцям.
- Мешканцям Яготина від себе та наших депутатів зичу всього найкращого та доброї співпраці між нашими містами. Ми плануємо підписати угоду про співпрацю на локальному рівні, тому це лише початок.