Гендерна рівність
Основні міжнародні правові акти для впровадження принципів ґендерної рівності
Статут ООН і Статут Міжнародного суду
Загальна декларація з прав людини
Конвенція Організації об’єднаних націй про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок та Факультативний протокол до неї
Пекінська декларація та Платформа дій
Декларація тисячоліття Організації Об’єднаних Націй
Цілі сталого розвитку ООН до 2030 року, визначені резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 25 вересня 2015 р. № 70/1
Резолюція Ради Безпеки ООН 1325 “Жінки, мир, безпека”, ухвалена Радою Безпеки ООН 31 жовтня 2000 р., та резолюції Ради Безпеки ООН 1820, 1888, 1889, 1960, 2106, 2122, 2242, 2467, 2493, які разом формують порядок денний “Жінки, мир, безпека”
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони
Національні нормативно-правові акти з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків
Закон України „Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні”
Закон України „Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”
Указ Президента України від 30 вересня 2019 р. № 722 “Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року”
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 травня 2025 р. № 439-р "Деякі питання реалізації Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року"
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 р. № 1544-р „Про затвердження Національного плану дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 “Жінки, мир, безпека” на період до 2025 року”
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1578 „Про затвердження плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи “Партнерство Біарріц” з утвердження гендерної рівності”
Указ Президента України від 14 травня 2021 року № 225 „Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року „Про Стратегію людського розвитку”
Постанова Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 930 «Деякі питання забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 р. № 1190-р «Деякі питання забезпечення досягнення Цілей сталого розвитку в Україні»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1517-р «Питання збору даних для моніторингу гендерної рівності»
Накази Міністерства соціальної політики:
від 14.04.2020 № 257 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо оцінювання гендерного впливу галузевих реформ»
від 09.08.2021 № 448 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення гендерного аудиту підприємствами, установами та організаціями»
Додатково:
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2023 р. № 815-р «Про схвалення Національної стратегії подолання гендерного розриву в оплаті праці на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2023—2025 роки»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2022 р. № 1163-р «Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022-2024 роки з її реалізації»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2020 р. № 1128-р «Про схвалення Концепції комунікації у сфері гендерної рівності»
Наказ Міністерства фінансів України від 02.01.2019 № 1 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо впровадження та застосування гендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі»
24 Квітня, 2025 р., 09:06
Гендерна рівність не може бути досягнута без відповідних змін на місцевому рівні. Міста, селища та регіони мають величезний потенціал для впровадження гендерно чутливих політик, оскільки вони є безпосередніми «акторами» в житті громадян і можуть впливати на щоденні соціальні, економічні та культурні процеси. Як показує досвід, місцеві органи влади можуть значно сприяти просуванню рівних прав жінок і чоловіків.
16 Квітня, 2025 р., 09:04
У ХХІ столітті війна вже не є суто «чоловічою справою». В умовах сучасних загроз, зокрема повномасштабної війни Росії проти України, участь жінок у сфері безпеки та оборони стала не лише явищем, а й необхідністю. Водночас, жінки у Збройних силах та інших силових структурах стикаються з численними перешкодами — від юридичних обмежень до упереджень і дискримінації.
09 Квітня, 2025 р., 09:01
Гендерно зумовлене насильство (ГЗН) — це форма дискримінації, яка ґрунтується на нерівності між жінками і чоловіками та зумовлена уявленнями про «правильні» ролі кожної статі. Йдеться не лише про фізичне чи сексуальне насильство, а й про психологічне, економічне, цифрове, інституційне. Це порушення прав людини, що має системний характер та вимагає комплексної відповіді з боку держави і суспільства.
03 Квітня, 2025 р., 08:56
Засоби масової інформації відіграють вирішальну роль у формуванні громадської думки, соціальних норм та ідентичностей. Те, як жінок і чоловіків зображують у телебаченні, рекламі, новинах, соціальних мережах, має величезний вплив на сприйняття гендерних ролей, можливостей і обмежень. У ХХІ столітті, попри технологічний прогрес і розширення прав людини, гендерні стереотипи в медіа все ще залишаються живучими — хоча й з’являються альтернативні, прогресивні моделі.
26 Березня, 2025 р., 08:55
Справедлива і рівна система охорони здоров’я – ключовий елемент соціальної держави. Проте навіть у медичній сфері, яка покликана забезпечувати турботу про кожну людину, існує глибоке гендерне нерівноправ’я. Жінки та чоловіки стикаються з різними бар’єрами в доступі до медичних послуг, мають різні ризики і потреби, а також часто перебувають у нерівних умовах як пацієнти й працівники системи.
11 Березня, 2025 р., 08:46
Ринок праці – це сфера, де прояви нерівності між жінками і чоловіками особливо помітні. Незважаючи на формальну заборону дискримінації в Україні, жінки продовжують стикатися з системними бар’єрами: нижчим рівнем оплати праці, складнощами з кар’єрним зростанням, гендерними стереотипами та подвійним навантаженням. Водночас забезпечення рівних можливостей для жінок і чоловіків на ринку праці – це не лише соціальна справедливість, а й шлях до економічного зростання.
04 Березня, 2025 р., 08:51
Гендерна рівність починається не з політики чи ринку праці, а з родини, школи, повсякденного життя. Саме у процесі виховання та освіти формуються уявлення дитини про власну роль у суспільстві, можливості, очікування та межі. Якщо дівчаткам змалку кажуть, що їх головне призначення — бути гарними й слухняними, а хлопчикам — сильними й рішучими, ми закладаємо основу для нерівності, яка згодом проявиться у виборі професії, кар’єрі, особистих стосунках.
26 Лютого, 2025 р., 08:44
Законом України від 12.11.2015 «Про внесення зміни до Кодексу законів про працю України щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації з правом Європейського Союзу» внесені зміни до статті 21 «Рівність трудових прав громадян України» Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП), які діють з 26.11.2015.
11 Лютого, 2025 р., 08:42
Політична участь жінок є не лише індикатором демократичного розвитку держави, а й передумовою ефективного управління, що враховує потреби всіх громадян. Водночас жінки у політиці залишаються менш представленими, попри численні міжнародні та національні зобов’язання України щодо забезпечення гендерної рівності. Щоб змінити ситуацію, необхідно розуміти причини дисбалансу, а також усвідомлювати переваги рівного представництва.
08 Січня, 2025 р., 08:39
Одним із ключових принципів демократичного суспільства є рівність прав та можливостей для всіх громадян незалежно від статі. Гендерна рівність — це не лише питання формальної справедливості, а й стратегічна передумова для соціального та економічного розвитку. В Україні забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків закріплене на рівні законодавства, однак виклики, пов’язані з упровадженням цих норм у життя, залишаються актуальними.