Які моделі договірних відносин щодо комунальних послуг впроваджує новий Закон про ЖКП?
Стосується кожного. Саме так можна описати Закон України «Про житлово-комунальні послуги».
Що ж зміниться для споживачів після того, як закон почне діяти? Моделі договірних відносин щодо комунальних послуг.
Цьому питанню присвячено чимало уваги. Закон передбачає три моделі відносин між власниками квартир та монополістами. Індивідуальні, колективні, а в разі створення ОСББ – договір з колективним споживачем. Далі – більш детально про кожну модель.
Індивідуальний - укладається між виконавцем комунальних послуг та споживачем. Варто зазначити, що газ та електроенергія можуть надаватися тільки за таким типом договорів.
З колективним споживачем - договори можливі у будинках, в яких створено ОСББ. Власники квартир платять об'єднанню, яке, в свою чергу, розраховується з монополістами. Такі договори можуть укладатися на холодне і гаряче водопостачання, водовідведення та опалення.
Колективний - це норма нова. Власники квартир можуть делегувати представлення своїх інтересів або управителю, або іншій особі, в т.ч. одному з власників квартири. Якщо у будинку не обрали жодної з моделей договірних відносин, між власниками квартир та виконавцями комунальних послуг мають бути укладені індивідуальні договори.
Найсуттєвіші нововведення Закону "Про житлово-комунальні послуги".
Новацій у законі чимало, основні: перше - це нова класифікація житлово-комунальних послуг, друге - це три моделі договірних відносин. Закон розділив глобально житлово-комунальні послуги за самим словосполученням на житлову і на комунальну: насправді закон вживає в однині "житлова послуга", це лише послуга з управління багатоквартирним будинком. Управління включає і утримання багатоквартирного будинку та забезпечення ремонту спільного майна у багатоквартирному будинку. Новий закон передбачає інший підхід, за яким послуга із поводження з відходами є виключно окремою комунальною послугою.
Порівняння моделей організації договірних відносин щодо надання комунальних послуг.
Які ж найбільш суттєві новації передбачає Закон «Про житлово-комунальні послуги»?
У платіжках окремою позицією буде значитись пеня 0,01% за кожен день несвоєчасної оплати житлово-комунальних послуг. Але запам'ятайте – вводиться пеня з 1 січня 2019 року. Однак, штрафні санкції будуть діяти не тільки для споживачів, а й для компаній, які надають комунальні послуги. Неналежне надання послуг або затримка з ремонтними роботами можуть стати підставою для виплати штрафу на користь споживача. Детальні умови таких штрафних санкцій мають бути прописані в договорах на житлово-комунальні послуги.
При укладанні індивідуальних договорів важливим моментом є розподіл відповідальності за внутрішньобудинкові мережі. Тепер їх можуть обслуговувати компанії, які надають послуги з електро-, тепло- та водопостачання. За відповідну плату, звичайно. Це буде вказано у договорі та відображено окремою позицією у платіжці.
До речі, у платіжці за централізоване опалення, гаряче та холодне водопостачання з'явиться новий рядок – плата за абонентське обслуговування. Його не варто плутати з абонплатою. Плата за абонентське обслуговування – це, фактично, платіж на утримання абонентської служби виконавця комунальних послуг, який раніше відображався у тарифі на послугу, а тепер виведений як окрема плата. Якщо виконавець не працює зі споживачем напряму – значить, споживач і не платитиме йому на утримання абонслужби. Якщо власники квартир хочуть, щоб виконавець відповідав за послугу "до крану", то повинні доручити йому утримання внутрішньобудинкових мереж і оплатити ці послуги. В іншому випадку, виконавець послуги відповідатиме за неї лише до входу у будинок.
Про права та обов'язки споживачів житлово-комунальних послуг.
Що необхідно знати про управителів багатоквартирних будинків?
Безпечне та комфортне життя мешканців багатоквартирних будинків залежить від їх вибору форми управління.
Функції управителя житлового будинку може виконувати як фізична особа-підприємець, так і відповідна юридична особа.
З 1 січня 2019 року в управителів багатоквартирних будинків мають бути сертифікати, які засвідчують їхню кваліфікацію. Така вимога прописана в новій редакції Закону «Про житлово-комунальні послуги». Тобто той, хто береться за таку вкрай відповідальну справу, має підтвердити свій професійний рівень. В першу чергу, управителі повинні знати правила і норми технічної експлуатації будинку, охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту. А ще закони і нормативні акти, які регулюють комунальну сферу. Не зайвими будуть і знання основ організації виробництва та бухгалтерського обліку, цивільного, господарського та банківського законодавства. Зважте, для того, щоб найняти управителя треба, аби власники квартир прийняли відповідне рішення на зборах. Однак тільки в умовах ОСББ, його робота буде під контролем.
Що ж варто знати, аби правильно обрати управителя?