Пам’ятка для суб’єктів господарювання, що здійснюють підприємницьку діяльність в тимчасових спорудах на території Яготинської міської територіальної громади
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо регулювання розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності», постанови Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198 «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони», наказу Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України» від 21.10.2011 № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» (зі змінами), тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності це:
- одноповерхова споруда;
- невелика (площа до 30 квадратних метрів);
- споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення;
- виготовлена з полегшених конструкцій;
- встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту.
Стаціонарна тимчасова споруда - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 квадратних метрів.
Пересувна тимчасова споруда - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності.
Згідно до пункту 27 Постанови тимчасова споруда не повинна:
- мати заглиблення у ѓрунт фундамент;
- перевищувати за висотою 4 метрів.
У місцях розміщення споруд побутово-торговельного призначення та інших будинків і споруд масового відвідування, власники (балансоутримувачі) повинні влаштовувати місця для стоянки транспортних засобів і виїзду на дорожні об'єкти.
Відповідно до пункту 29 Постанови біля кожної ТС повинні бути встановлені однотипні урни для збирання твердих побутових відходів місткістю не менше ніж 0,01 кубічних метрів., кількістю не менше 2 урн. Крім цього, також повинно забезпечуватися прибирання прилеглої території не менше 10 метрів, обов’язки з обслуговування якої покладаються на її власника. Стаціонарні ТС за бажанням власника можуть обладнуватись декоративними елементами, вазонами для квітів тощо. Власник ТС проводить заходи з озеленення закріпленої для обслуговування території.
Кожна стаціонарна ТС має бути забезпечена зовнішнім штучним освітленням та прилеглим покриттям удосконаленого зразка відповідно до вимог законодавства, а саме:
- по всій довжині фасаду (незалежно від конструкції споруди) – 2 м;
- з боку вітрини і службового входу – 1 м;
- з боку входу для покупців – 1,5 м.
У разі розміщення ТС на відстані більше 2 метрів від тротуару до них з тротуару повинна бути побудована пішохідна доріжка завширшки 1,5 метрів.
Власники (балансоутримувачі) зобов’язані проводити при необхідності, але не менше 1 разу на рік відновлення зовнішнього вигляду ТС згідно з паспортом, затвердженим за погодженням органу з питань містобудування та архітектури в складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
Тимчасові споруди, які розміщені, встановлені або збудовані без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, з відхиленням від проєкту, вважаються самочинно розміщеними і підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення, відповідно до вимог чинного законодавства. У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки тимчасової споруди, така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.
Власники (користувачі) ТС зобов'язані підтримувати належний експлуатаційний стан ТС та відповідного технологічного обладнання, що використовується разом з ТС. У разі коли власник (користувач) має намір змінити її естетичний вигляд, він звертається до відповідного органу з питань містобудування та архітектури з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорта прив'язки ТС у частині ескізів фасадів. Біля стаціонарних ТС можуть розміщуватися елементи благоустрою (столики, лавки, вазони, тераси тощо), відповідно до паспорту прив’язки, який погоджено відповідним органом з питань містобудування та архітектури в складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської рад, районної державної адміністрації.
Забороняється розміщення тимчасових споруд у «червоних лініях» забудови, охоронних зонах інженерних мереж та за рахунок зелених насаджень, у тому числі за рахунок газонів, квітників тощо, крім випадків, прямо передбачених рішеннями відповідної сільської, селищної, міської рад. Власники або користувачі (орендарі) ТС, що розташовані в межах «червоних ліній» вулиць і доріг, зобов’язані на закріпленій території: забезпечувати утримання та ремонт відповідної території, утримувати та забезпечувати належний технічний стан охоронної зони інженерних комунікацій, обладнання, споруд та інших елементів дорожніх об’єктів, що використовуються, відповідно до їх функціонального призначення.
Межа утримання прилеглої території ТС торгівельного або іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності становить 20 метрів по периметру.
Власники або користувачі ТС повинні здійснювати увесь комплекс робіт, спрямованих на забезпечення та постійне підтримання чистоти і порядку прилеглої території, збереження зелених насаджень, а саме:
- забезпечення постійного прибирання сміття, побутових відходів, бруду, опалого листя, снігу;
- регулярне знищення бур’янів;
- скошування трави заввишки більше ніж 10 см;
- видалення сухостійних дерев та чагарників, сухого та пошкодженого гілля;
- знищення карантинних рослин (амброзії та інші).
Роздрібна торгівля продовольчими та непродовольчими товарами здійснюється відповідно наказу Міністерства зовнішніх економічних зв’язків торгівлі України від 08.07.1996 № 369 «Про затвердження Правил роботи дрібнороздрібної торговельної мережі» (зі змінами), зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 16.06.2020. Відповідно до Правил роботи дрібнороздрібної торговельної мережі:
- на фасаді ТС розміщується вивіска із зазначенням найменування суб’єкта господарювання;
- біля входу до торгівельного об’єкта на видному місці розміщується інформація про режим роботи;
- через дрібнороздрібну торговельну мережу дозволяється реалізація продовольчих і непродовольчих товарів тільки нескладного асортименту, яка проводиться згідно з правилами їх продажу;
- торгівля продовольчими та непродовольчими товарами в одному дрібнороздрібному торговельному пункті дозволяється лише за умови, що продовольчі товари фасовані, мають герметичну (непошкоджену) упаковку і при цьому додержується принцип товарного сусідства.
У тимчасових спорудах дрібнороздрібній торговельній мережі забороняється продаж:
- продовольчих товарів, якщо при їх продажу відсутні умови для дотримання санітарних норм і правил, а також для додержання температурних режимів, умов зберігання та продажу цих товарів;
- технічно складних та великогабаритних товарів;
- тканин, взуття (крім домашнього та робочого), швейних виробів (крім робочого одягу і головних уборів для літнього сезону) та виробів верхнього трикотажу, що потребують примірювання;
- дорогоцінних металів, коштовного каміння та виробів з них;
- вогненебезпечних товарів побутової хімії, піротехнічних іграшок, паливно-мастильних матеріалів.
Продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів у дрібнороздрібній торговельній мережі здійснюється відповідно до вимог законодавства. Забороняється торгівля алкогольними напоями і тютюновими виробами:
- у приміщеннях та на території дошкільних, навчальних закладів і закладів охорони здоров'я;
- у приміщеннях спеціалізованих торговельних організацій, які здійснюють торгівлю товарами дитячого асортименту або спортивними товарами, а також у відповідних відділах (секціях) універсальних торговельних організацій;
- у місцях проведення спортивних змагань;
- поштучно (для тютюнових виробів, крім сигар);
- з торгових автоматів та в інших місцях, визначених органами місцевого самоврядування.
Пункти та ТС дрібнороздрібної торговельної мережі повинні мати копії ліцензій на роздрібну торгівлю тютюновими виробами та роздрібну торгівлю алкогольними напоями, завірені підписом відповідальної особи та печаткою органу, що їх видав.
Режим роботи об’єктів ТС встановлюється суб’єктом господарювання самостійно, а у випадках, передбачених законодавством, за погодженням з органами місцевого самоврядування.
В ТС, які здійснюють торгівлю напоями на розлив, продовольчими товарами та продукцією ресторанного господарства без упаковки, повинні:
- бути підключені до водопровідної та каналізаційної мережі;
- мати місця для миття рук, обладнання, інвентаря (або посуд одноразового використання), комплект миючих і дезінфікуючих засобів, дозволених Міністерством охорони здоров’я України;
- мати бачки з кришками для збирання відходів.
Прилавки мають бути закриті водонепроникними матеріалами. Забороняється продаж харчових продуктів і напоїв із застосуванням посуду одноразового використання при відсутності ємностей для збору і подальшої утилізації, а також повторне використання цього посуду.
Розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до:
- Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
- Закону України «Про благоустрій населених пунктів»;
- Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198;
- наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності»;
- інших нормативно-правових актів;
- рішень відповідної сільської, селищної та міської рад;
- розпоряджень виконавчого органу сільської, селищної та міської рад.
Відповідно до законів України «Про рекламу» (зі змінами), «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами» забороняється розміщувати тимчасові споруди побутово-торгівельного призначення і рекламоносії, а саме на:
- тротуарах;
- пішохідних доріжках;
- алеях;
- штучних спорудах.
Під час розміщення ТС побутово-торгівельного призначення і рекламоносіїв не допускається пошкодження або знищення зелених насаджень.
Розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, в порядку, встановленому цими органами на підставі Типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Для розміщення зовнішньої реклами використовуються спеціальні конструкції - тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та не наземні (повітряні), плоскі та об’ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення зовнішньої реклами.
Біля тимчасових споруд найчастіше власники (балансоутримувачі) розміщують демонстраційні манекени, тимчасові виносні щитові конструкції (штендера) та інше.
Демонстраційний манекен – об'ємний виріб, що імітує форму тіла людини або її частину та використовується для показу моделей і зразків одягу. Манекен – це торгове обладнання, яке повинно бути розміщене в середині торгового залу або у вітрині тимчасової споруди. Забороняється встановлення демонстраційних манекенів за межами торгових приміщень.
Тимчасові виносні щитові конструкції (штендера) – тимчасові рекламні засоби, які встановлюються на вулиці фізичними або юридичними особами, що рекламують свої товари, продукцію, послуги, виключно під час роботи особи -розповсюджувача та у безпосередній близькості від її місця розташування. Розміщення штендерів відбувається за рішенням керівника Робочого органу виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, обласними державними адміністраціями на підставі договору на право тимчасового користування місцем для розміщення рекламного засобу, що перебуває у комунальній власності територіальної громади. Тимчасові виносні спеціальні конструкції (штендера) мають встановлюватись відповідно до договору у чітко визначеному місці, яке визначається фотофіксацією з прив’язкою до ТС (будівлі, споруди) або інших об’єктів благоустрою.
Виносні щити повинні бути двосторонніми, не повинні мати власного підсвічування, розміщуються неподалік від входу до ТС (будинку, споруди), у якому знаходиться розповсюджувач зовнішньої реклами. Тимчасові виносні спеціальні конструкції (штендера) повинні мати загальну площу не більше 1,5 квадратних метрів. Не допускається розміщення більше 2 виносних щитів біля одного входу до ТС (будинку, споруди) тощо.
Забороняється розміщення тимчасових виносних щитів:
- на проходах, що заважають руху пішоходів;
- на тротуарах;
- на зупинках громадського транспорту;
- перед пам’ятками історії та архітектури.
Крім цього, також забороняється кріплення тимчасових виносних спеціальних конструкцій (штендерів) додатковими засобами до об’єктів благоустрою та зелених насаджень, в поверхню газонів.
Вивіски чи таблички:
- повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов’язаних з експлуатацією та ремонтом будівель і споруд, на яких вони розміщуються;
- не повинні відтворювати зображення дорожніх знаків;
- не повинні розміщуватися на будинках або спорудах - об’єктах незавершеного будівництва;
- площа поверхні не повинна перевищувати 3 квадратних метрів.
Демонтаж вивісок чи табличок, розміщених з порушенням вимог цих Правил, здійснюється у разі:
- припинення юридичної особи або припинення діяльності фізичної особи - підприємця;
- невідповідності розміщення вивіски чи таблички вимогам щодо її розміщення, наданим у визначенні, та архітектурним вимогам, державним нормам, стандартам і правилам, санітарним нормам;
- порушення благоустрою території.
Розміщені вивіски чи таблички підлягають демонтажу за рахунок коштів юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців, якими вони були встановлені.
Забороняється розташовувати об’єкти зовнішньої реклами:
- закривати віконні прорізи, за винятком вікон першого (цокольного) поверху, але не більше 20 % площі засклення;
- на фасадах тимчасових споруд.
Підключення рекламних засобів до існуючих мереж зовнішнього освітлення здійснюється відповідно до вимог, передбачених законодавством.
Відповідальність за технічний стан рекламних засобів, порушення вимог техніки безпеки під час розташування та експлуатації рекламних засобів несе розповсюджувач зовнішньої реклами згідно із законодавством.
У сфері реклами обов’язкове застосування державної мови.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" усі без винятку заклади мають обслуговувати клієнтів і надавати інформацію про товари й послуги українською мовою.
За недотримання та ігнорування вимог Законів України вищезазначених, правопорушники будуть притягуватися до адміністративної відповідальності за статтями 152 (порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів), 164 (порушення порядку провадження господарської діяльності), 188-52 (порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної) Кодексу України про адміністративну відповідальність.
Звертаємо увагу суб’єктів господарювання, а також закликаємо вас взяти посильну участь у створенні безбар’єрного середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, шляхом забезпечення безперешкодного доступу до тимчасових споруд, в яких провадиться господарська діяльність.
Заздалегідь вдячні за належне утримання та благоустрій територій, прилеглих до тимчасових споруд і внесок у покращення благоустрою міста. Сподіваємося на подальшу плідну співпрацю.
За інформацією сектору торгівлі, підтримки підприємництва
та реклами апарату Яготинської міської ради