Як створити ОСББ?
Відповідно до Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», ОСББ можуть створити тільки власники квартир та інших (нежилих) приміщень, що розташовані у будинку, всі вони, у розумінні чинного законодавства є співвласниками будинку. В одному будинку (житловому комплексі) може бути створене тільки одне таке об'єднання.
Створення та діяльність об’єднань співвласників багатоквартирних будинків регулюється вище згаданим Законом України. Це основний, профільний закон відносно до ОСББ, він регулює більшість питань щодо їх створення і функціонування. Крім нього, діяльність кожного об’єднання регулюється Статутом, який затверджується окремо, членами відповідного ОСББ.
Перед початком проведення необхідних процедур, рекомендуємо провести попередні збори жителів будинку. На цих зборах важно обговорити питання щодо створення ОСББ і розповісти як воно буде працювати. Як правило більшість людей цього не знають, а тому можуть виступити проти. Не тому, що не хочуть жити краще, а саме тому, що не володіють необхідною інформацією.
Якщо більшість власників квартир не проти створення у будинку ОСББ, необхідно провести відповідну підготовчу роботу. По перше, визначитись з датою установчих зборів. За два тижні до них необхідно попередити майбутніх учасників. До проведення зборів необхідно підготувати проект Статуту об’єднання, за основу якого береться Типовий Статут, затверджений наказом № 141 від 27.08.2003 р. (із змінами наказ № 67 від 03.04.2017 року) ДК України з питань житлово-комунального господарства . На установчих зборах приймається рішення про створення ОСББ, обираються його Правління і ревізійна комісія та затверджується Статут. Під час проведення зборів ведеться відповідний протокол.
Другий етап, це реєстрація ОСББ. Пакет документів подається до реєстраційної служби для проведення реєстрації. Необхідно подати: протокол установчих зборів, затверджений Статут (2 оригінали і 5 копій), заповнену реєстраційну форму і список членів ОСББ. Після реєстрації, отримати витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців. Варто зазначити, що вся процедура реєстрації доволі проста.
Третім, заключним етапом створення ОСББ буде отримання довідки в управлінні статистики, постановка на облік в районних: відділенні фіскальної інспекції, управлінні пенсійного фонду, відділеннях фондів соцстраху (від нещасних випадків на виробництві і профзахворювань; з тимчасової втрати працездатності; на випадок безробіття). Потім необхідно відкрити рахунок у будь-якому банку і (за бажанням) замовити виготовлення печатки.
Після цього, ОСББ вважається остаточно створеним. Від тепер у нього є всі, необхідні для проведення господарської діяльності реквізити.
ОСББ є однією з найефективніших форм управління будинком та спільним майном (спільною сумісною власністю).
Переваги створення ОСББ:
- Створюється організаційна структура, яка здатна вирішувати загальні проблеми мешканців будинку, відстоювати їх інтереси та права в органах державної влади, стосунках з іншими юридичними особами, а також виступати позивачем у суді.
- Кожен мешканець будинку може приймати участь в управлінні будинком шляхом голосування на загальних зборах або через обрання до органів управління (на посаду члена правління чи голови ОСББ).
- Після реєстрації ОСББ має право відвести прибудинкову територію в спільну сумісну власність та використовувати її для здійснення господарської діяльності (будівництва гаражів, здачі в оренду тощо). Дохід отриманий в результаті проведення цієї діяльності спрямовується на покращення експлуатації будинку або благоустрій території, що сприяє зменшенню витрат власників на утримання будинку.
- Об’єднання має право здавати в оренду і передавати в користування загальне майно будинку та самостійно витрачати отриманий в результаті цього дохід на утримання будинку.
- ОСББ самостійно займається плануванням робіт, необхідних для якісного утримання будинку та прибудинкової території, визначає кошторис утримання будинку та на загальних зборах встановлює розмір внесків його мешканців.
- Всі належні пільги та субсидії по сплаті квартплати та житлово-комунальних послуг для членів ОСББ зберігаються.
- За згодою членів ОСББ у якості квартплати для деяких мешканців може зараховуватись трудовий внесок.
- Всі платежі мешканців будинку і доходи від використання загального майна поступають на розрахунковий рахунок ОСББ та витрачаються на обслуговування і ремонт будинку згідно затвердженого на загальних зборах кошторису витрат.
- Кожен член об’єднання відповідно до своєї частки має право на доходи, які можуть бути одержані від використання земельної ділянки чи загального майна.
- Члени ОСББ мають можливість здійснювати контроль за фінансово-господарською діяльністю об’єднання за допомогою ревізійної комісії або самостійно.
- Члени ОСББ самостійно обирають обслуговуючі організації (з постачання газу, води, тепла, вивезення сміття чи проведення ремонтних робіт) або управлінську компанію, яку можуть змінити в разі надання нею неякісних житлово-комунальних послуг.
- Реєстрація ОСББ дає змогу отримувати якісні житлово-комунальні послуги за меншою ціною оскільки об`єднання співвласників є неприбутковою організацією і не сплачує податок на прибуток та податок на додану вартість.
- Учасники об'єднання можуть завчасно планувати заходи для поліпшення стану будинку, його модернізації та ремонту обладнання всієї будівлі, а також встановлення систем енергозбереження.
- ОСББ, як юридична особа, може брати кредит у банку для проведення ремонту чи модернізації будинку, встановлення приладів обліку води, тепла, газу тощо.
- За умови створення ОСББ зростає зацікавленість та відповідальність мешканців будинку та, як наслідок, підвищується ефективність управління спільною власністю.
- При реєстрації ОСББ спрощується система отримання довідок, оформлення документів на отримання субсидій, прийняття документів на видачу паспортів та на реєстрацію (прописку). Голова ОСББ має право завіряти довіреності на отримання пенсій, представлення інтересів тощо.