Про хід виконання Програми створення безбар’єрного простору в Яготинській міській територіальній громаді на 2024 – 2026 роки
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Указу Президента України від 03 грудня 2020 року № 533/2020 «Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні», на виконання Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р та з метою створення безбар’єрного простору та безперешкодного середовища для всіх груп населення, в тому числі осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення на території Яготинської міської територіальної громади, Яготинська міська рада прийняла рішення рада від 13.06.2024 № 5319-67-VІІІ «Про затвердження Програми створення безбар’єрного простору в Яготинській міській територіальній громаді на 2024 – 2026 роки» (далі – Програма).
У 2021 році Кабінет Міністрів України схвалив Національну стратегію зі створення безбар’єрного простору, яка була розроблена в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», яка передбачає створення доступних просторів, послуг, товарів, інформації. Це допоможе усунути бар’єри за 6-ма основними напрямками:
- Фізична безбар’єрність:
Фізична безбар’єрність – це більше, ніж просто пандуси. Це, коли усі об’єкти фізичного оточення доступні для всіх соціальних груп незалежно від віку, стану здоров’я, інвалідності, майнового стану, статі, місця проживання та інших ознак. Наявність ліфтів, широкі дверні отвори, відсутність турнікетів-вертушок, зручно розташовані кнопки, поручні у вбиральнях, на сходах, ліфтах, дублювання ключових написів шрифтом Брайля, тактильні плитки, контрастні написи – це лише мала частина елементів безбар’єрного середовища.
Фізична безбар’єрність передбачає створення середовища, де суспільний простір фізично доступний для кожного громадянина, включаючи людей з обмеженою мобільністю шляхом упровадження принципів універсального дизайну.
- Інформаційна безбар’єрність:
Люди незалежно від їхніх функціональних порушень чи комунікативних можливостей мають доступ до інформації у різних форматах та з використанням асистивних технологій
- Цифрова безбар’єрність:
Усі суспільні групи мають доступ до швидкісного інтернету, публічних цифрових послуг та публічної інформації
- Суспільна та громадянська безбар’єрність:
Замученість у життя територіальних громад та держави, рівний доступ до суспільно-політичного та культурного життя, сприятливе середовище для фізичного розвитку та самореалізації, а також – інклюзивне середовище як передумова для участі у всіх формах суспільного життя та громадянської активності
- Освітня безбар’єрність:
Рівні можливості, доступність та інклюзивний підхід до процесу здобуття освіти, зокрема – протягом життя, зміни соціальності, підвищення кваліфікації та опанування додаткових компетентностей
- Економічна безбар’єрність:
Громадяни незалежно від віку, статі, сімейного стану чи стану здоров’я мають умови та можливості для працевлаштування, отримання фінансових та інших ресурсів для заняття підприємництвом чи само зайнятістю.
Всі вище зазначені напрямки передбачені Програмою. Її реалізація розпочалася з моніторингу, а саме – з обстеження та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю в Яготинській міській територіальній громаді (далі – громада).
В ході виконання Програми у 2024 році:
проведено 8 семінарів та тренінгів для працівників щодо роботи з різними категоріями молоді, в тому числі з особами з інвалідністю та внутрішньо переміщеними осібами;
участь працівників освіти та культури у 2-х вебінарах «Як організувати та підтримувати спілкування і взаємодію дітей в інклюзивному класі» та «Соціальні послуги в територіальних громадах. Актуальні питання»;
завершено 100% підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету;
в закладах охорони здоров’я громади завершені роботи щодо облаштування пандусів, більшість приміщень облаштовано тактильною плиткою та кнопкою виклику медперсоналу, а санвузли для осіб з обмеженими фізичними можливостями – поручнями;
в закладах дошкільної освіти виконано роботи для забезпечення безбар’єрного доступу на 10%, а в закладах загальної середньої освіти – 32 %;
завершено капітальний ремонт приміщення ЦНАПу з урахуванням державних будівельних норм щодо доступності маломобільних груп населення (ширина пішохідних доріжок до будівлі не менше 1,8 м, щілини між плиткою не більше 1,5 см, пандус має ухил не більше 8 %, всі сходи в межах одного маршу однакові за формою в плані, адаптовані туалети обладнані допоміжними пристроями, перед будівлею на відстані до 50 м розташовані місця для паркування авто для осіб з інвалідністю, тощо).
Також за минулий рік скористалися реабілітаційними послугами, санаторно-курортним оздоровленням та іншими засобами реабілітації 10 % осіб з інвалідністю (в т.ч. діти), 2 % ветеранів війни пройшли фізкультурно-спортивну реабілітацію і двом відсоткам осіб надано соціальні послуги з перекладу на жестову мову, 44 фахівці пройшли навчання за професіями «асистент вихователя» та «асистент вчителя».
За напрямком «Фізична безбар’єрність» фахівцями Яготинської міської ради розроблені і надані до Київської обласної державної адміністрації проектні пропозиції безбар’єрного маршруту в м. Яготині для залучення грантових, донорських, міжнародних та інших коштів (додається).
Поряд з тим, існують ще невирішені питання Програми – першочергово це стосується закладів освіти Яготинської міської ради:
дошкільні – потрібно обладнати пандусами входи як в заклад, так і до сховища; вхідні двері та санвузли виконати згідно ДБН В.2.2–40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення» щодо доступності мало мобільних груп населення; біля входу до закладу встановити кнопку виклику працівника та таблички із шрифтом Брайля.
середня освіта – необхідно доробити пандуси вхідної групи в заклад та до сховища; переобладнати вхідну групу в будівлю шириною більше 90 см та адаптувати санвузли допоміжними пристроями; у всіх закладах встановити кнопки виклику працівника та таблички із шрифтом Брайля.
Друге проблемне питання – наявність маршрутних транспортних засобів по місту без спеціальних пристроїв для мало мобільних груп населення.
Далі – у всіх новобудовах, об’єктах благоустрою, реконструкції, капітального ремонту тощо вимагати від замовників та виконавців дотримання чинних державних будівельних норм та стандартів щодо доступності мало мобільних груп населення.